. Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Pravda Hits 100, Still Urging Workers to
Unite

May 10, 2012

- - k. [ - o -3
'-:-,
= I‘.ﬁi I Q

Pravda editor-in-chief Boris Komotsky working in his office, decorated with a picture of Lenin reading
Pravda. Sergei Karpukhin

One hundred years after its first edition appeared, the once-mighty Pravda newspaper has
gone back to its origins as a struggling opposition newspaper but is still defiantly urging
the workers of the world to unite.

The paper that for decades was the mouthpiece of the ruling Soviet Communist Party,
churning out propaganda that made a mockery of its title, meaning "Truth," suffered
a humiliating fall from grace as the Soviet Union collapsed in 1991.

Banned by President Boris Yeltsin in 1991, Pravda was later revived, then sold to a Greek
family, engulfed by financial problems and finally taken over in 1997 by the Russian
Communist Party's Central Committee.

Times are hard. But its editor says battling hostile authorities, the threat of closure
and financial problems is how Pravda spent its early years after first appearing in St.



Petersburg on May 5, 1912, until the 1917 Revolution.

"In many respects our role and purpose has gone back to what it was before 1917," Boris
Komotsky said in his office in Moscow's Ulitsa Pravdy, a huge photograph of Soviet state
founder Vladimir Lenin reading Pravda on the wall behind him.

"We are the opposition's main organ, fighting for power, for policy changes. We've gone
through so many problems. Now each of the workers here is a hero. At times they've had
to work without getting a paycheck."

The paper will celebrate its anniversary with a reception in central Moscow but otherwise says
it allows itself no luxuries.

In many ways, Pravda seems stuck in the past. A large bust of Lenin greets anyone entering
the newspaper's offices. Busts of Karl Marx and Soviet dictator Josef Stalin rest on a cabinet
behind the editor's desk. Marxist literature lines the walls.

The newspaper does not look very different from in Soviet times, with the three Soviet medals
it received still featuring prominently on the masthead under the slogan: "Proletariat of all
countries, unite!"

The paper is smaller — now just four pages — and Komotsky said there are just 23 journalists,
including three in Moldova, Ukraine and Belarus. The print run is 100,000, compared with
millions in its heyday.

But the layout and content are familiar to anyone who read the paper in Soviet days, with
articles extolling the virtues of the worker and railing against capitalism.

""We are the only newspaper in Russia today that has not changed its form and content," said
Komotsky, a senior member of the Communist Party. "We are true to our name."

Critics say that was never really the case at Pravda. News was never a priority, and jokes about
its lack of objectivity and dullness abounded.

In a play on the meaning of its title and that of the daily Izvestia, which means "news," Soviet
citizens used to quip: "There's no truth in Pravda and no news in Izvestia."

Deprived of its role as the ruling party's mouthpiece, Pravda's relevance is not clear
to everyone.

"It was probably the dullest paper in the Soviet Union. I haven't read it for ages, and I think it
has no role to play now," said Konstantin von Eggert, a commentator for Kommersant FM
radio. "It's the kind of brand you can't resuscitate. If you look at things now, even being called
'"Truth' is a bit rich. It makes anyone in the post-modern era mistrust it from the very start."

Even at its peak, Pravda was more widely read than it was loved. Russians say even
the Communist Party members who subscribed to it did so mainly out of a sense of obligation.

"We were supposed to read Pravda, but I rarely did," said Konstantin Petrov, a 57-year-old
businessman, adding that he had always preferred the magazine Ogonyok.



Architect Alexander Fyodorov said: "I still read Pravda. Everyone should. There's still a place
for it. Mind you, my favorite was always another newspaper, Sovietskaya Rossia."

Pravda was, however, required reading for Moscow-based foreign correspondents
and diplomats, who pored over it for news about what was really going on behind the scenes.

Articles rarely led on the real news, especially if it reflected badly on the Soviet Union.
Journalists learned to skim through long and turgid articles to find the paragraph starting
"Odnako'" (however), which could suddenly reveal a newsworthy gem.

The order in which Communist Party officials were listed at official events showed who was
in favor. Even veiled criticism in Pravda meant an official was out of favor.

News would sometimes appear from the provinces, otherwise unobtainable for foreigners at a
time when travel was limited outside the capital. Readers' letters sometimes gave a sense
of what Soviet people were really thinking.

In a secretive country where news was hard to come by for Soviet citizens, and often censored,
Pravda would occasionally announce major developments such as the death of leaders.

One joke told how every morning a man would come up to a newspaper stand, buy Pravda,
look at the front page and then toss it angrily into the bin. The newspaper seller, intrigued,
eventually asked why he did this.

"I'm only interested in the front page. I'm looking out for an obituary," the man says.

When the newspaper seller points out that obituaries only appeared on the back page, the man
says: "' assure you, the obituary I'm looking for will be on the front page."

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2012/05/10/pravda-hits-100-still-urging-workers-to-unite-a14640



