
Ekho Moskvy Journalist Calls Board
Shakeup Political
By Max de Haldevang

March 29, 2012

Four members of opposition radio station Ekho Moskvy's board of directors officially
resigned their positions Thursday, in what is seen as a political ousting that may influence
the station's editorial views, Interfax reported.

Editor-in-chief Aleksei Venediktov and deputy editor Vladimir Varfolomeyev announced Feb.
15 that they would resign from the board in protest at the ousting of independent board
members Yevenii Yasin, a liberal economist, and lawyer Alexander Makovsky, by lead
shareholder Gazprom Media. Venediktov and Varfolomeyev will stay on at the station as
journalists.

Varfolomeyev said he hopes the board changes will not mean an end to the station as
an opposition broadcaster.

"Luckily the editorial policy of the station is defended by a charter, which is defined by the
general director," he told Interfax. "They [members of the board] cannot influence what

https://www.themoscowtimes.com/author/max-de-haldevang


and how we speak and that is the reason for my optimism."

The station's general director Yury Fedutinov will be joined on the board, which now contains
no journalists, by Vladimir Semyonov, director of government-controlled media group
Svyazinvest, and Yevgeny Trubin, former head of the Lenizdat publishing house.

Other members of the new board include Nikolai Senkevich and Igor Goikhberg, general
director and deputy director respectively of Gazprom Media Holding; Gazprom Media deputy
financial director Yelena Kaptur; Gazprom Media deputy legal director Yan Pisunov; chairman
of TV channel NTV Plus Dmitry Samokhin; and lawyer Alexander Berezin.

Varfolomeyev wrote on his LiveJournal blog that the "balance of power is already different;
the people are somewhat different."

He added that the decision for the ouster was likely to try to make the station less opposition-
oriented.

"In my view, this decision is mostly likely political. In other words, the country's leadership is
not happy with Ekho's work and asked the controlling media-holding to, as they say, 'tighten
the leash,'" he wrote.

Venediktov said on air in February that the board will not be able to directly influence editorial
content but they will be able to influence the makeup of the staff.

"It will be easier to fire the editor-in-chief," he said.

Putin spokesman Dmitry Peskov told Interfax that the changes have no relation to Vladimir
Putin not liking the station, which in January he accused of "spewing diarrhea [on him] day
in and day out."

Venediktov said in February that he did not think that Putin was behind the move
and speculated that it was people below him interpreting his words as an order to crack down.

"The thing is that when Putin started to publicly criticize the station, many zealous officials
took this as an order to attack," he said. "Putin did not issue such an order."

Gazprom Media, a subsidiary of state-owned energy giant Gazprom, owns 66 percent of the
company, with the remaining 34 percent owned by the staff.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2012/03/29/ekho-moskvy-journalist-calls-board-shakeup-political-a
13693


