M Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Ministry Branch 'Advised’ Journalists on
Putin Rally

By Jonathan Earle

January 31, 2012

The Moscow Times

An article on the Odintsovo.info news portal claims that the Moscow region branch of the
press ministry sent a memorandum to state-owned news outlets with instructions on how to
properly cover a pro-Putin rally, but the ministry denied the claim.

Newspapers in the region said they hadn’t received the document, and the ministry in
question said it was fake.

The news portal reported Monday that the memo, allegedly from the Moscow region Press
and Information Ministry, instructs journalists at state-owned media outlets to give the
impression that rally participants came by choice and to distance Prime Minister Vladimir
Putin from the unpopular ruling United Russia party — which he leads, although he isnot a
member.

“In general, show the volunteer atmosphere of the rally (happy faces, mothers with children,


https://www.themoscowtimes.com/author/jonathan-earle
http://www.odintsovo.info/news/?id=34664

pensioners and middle-aged people),” it says. “Note that people came of their own free will.”

Items not to show or mention, according to the memo, include: “United Russia or its
symbols,” “local administration buildings with flags” and “officials who represent the ruling
party, the head of the local administration, or parliamentarians associated with United
Russia.”

Reached by telephone, an official with the ministry said the document — which does not
contain overt information about its source — was a fake. “It’s completely ridiculous,” said
the official, who declined to give his name.

The editors-in-chief of Lytkarinskiye Vesti and Lyuberetskaya Panorama — two of 56 local
newspapers run by the ministry — said they both hadn’t received the document, and an
official with Podolsky Rabochy said her newspaper hadn’t received one either, contradicting a
report published in Gazeta.ru.

Vladimir Burmatov, a member of Putin’s campaign staff, told Gazeta.ru that he had serious
misgivings about the document’s authenticity because opposition whistleblower Alexei
Navalny linked to it on his blog. “It’s either someone’s stupid initiative, or it’s a
provocation,” he said.

One expert wondered why ministry officials would risk scandal to state the obvious in writing.
Journalists at state-owned media outlets don’t need to be told how to cover pro-Putin rallies,
said Ivan Zassoursky, a professor at Moscow State University’s journalism school.

But Grigory Yans, the author of the original article on Odintsovo.info, stood by the allegations.
“It’s absolutely true,” he said by telephone, adding that Putin supporters have used
administrative resources to bolster their candidate.

The Kommersant daily noted that a ministry official, Marina Minayeva, is listed as the author
in the Microsoft Word file’s document properties.

Approval ratings for Putin and United Russia have fallen in recent months, dropping sharply
after Dec. 4 Duma elections tarnished by allegations of fraud. Forty-nine percent of
respondents in a Jan. 21-22 poll by state-run VT'sIOM said they would vote for Putin on March

4.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2012/01/31/ministry-branch-advised-journalists-on-putin-rally-a122
86


http://www.gazeta.ru/politics/elections2011/2012/01/30_a_3979953.shtml

