
British Spy Story Tailor-Made for an
Election Year
By Victor Davidoff

January 29, 2012

In 2006, an exposé about British "spy stones" in a film by pro-Kremlin television journalist
Arkady Mamontov set off a media storm. The story was so advantageous for the Kremlin that
many commentators suspected that the device was not real and that the whole story was
a fabrication created to justify a government attack on nongovernmental organizations that
were active in Russia. At the time, dozens of NGOs were barred from receiving foreign grants
and simply disappeared. Several major foreign foundations were also forced to stop their
activities in Russia.

Five years later, the notorious spy stones completed a complicated trajectory to return in the
film "Putin, Russia and the West," shot for the BBC. In the film, Jonathan Powell, Tony Blair's
former chief of staff, indirectly admits that the devices were used by British intelligence
services for contact with their agents.

On Jan. 19, the film was announced on the BBC's official site. In less than 72 hours, its footage
became a part of a new Mamontov documentary, once again directed against Russia's political

https://www.themoscowtimes.com/author/victor-davidoff


opposition. As in 2006, the timing and message were suspiciously good for Putin. On his blog
on Ekho Moskvy, well-known Soviet dissident Vladimir Bukovsky wrote: "I don't have any
doubt that this is an FSB operation. They deftly used the BBC film 'Putin, Russia and the West'
to resurrect old propaganda just when mass demonstrations are going on in Moscow before
the presidential election."

Bukovsky isn't the only one with doubts. Andrei Illarionov, Putin's former economic adviser
and now his political opponent, wrote on his LiveJournal blog: "This whole story is like
a game in which the public only knows part of the information. And it looks like a game with
players other than the Russian authorities."

Popular LiveJournal blogger Anton Nosik even accuses the filmmakers of taking Russian state
money through the PR agency Ketchum, which has a contract to "improve the image of Russia
in the West." But he doesn't provide any evidence for this.

The film certainly does raise a number of questions. Its pro-Putin bias is clear. For example,
in describing Putin's rise to power, the filmmakers make no mention of perhaps the most
mysterious and important events that contributed to his consolidation of power —
the bombing of apartment buildings in Moscow and other cities in 1999.

The film is also filled with factual errors. For example, it referred to a war waged against
"Chechen rebel separatists," when in fact it was being carried out against the legitimate
government of then-President Aslan Maskhadov, which was recognized by Moscow. Overall,
the film buys into the Kremlin version of history: Putin came to power, put an end to the
"chaos of the 1990s," took the country back from the oligarchs and gave Russians prosperity.

But you don't need conspiracy theories to explain this particular version of events. In the
democratic West, there have always been people who have defended dictators, from Fidel
Castro to Saddam Hussein. They didn't get paid from foreign bank accounts. They were simply
left wing and anti-American.

The dominant theory among the left in the West is that Putin's anti-democratic crusade is
a largely legitimate reaction to the hostile policies of the West, especially the United States.
The BBC film follows this general guideline.

In Moscow, these theories are retranslated as official propaganda. The spy-stone episode
takes up more than half of Mamontov's film, but the emphasis is on new accusations against
the country's political opposition and human rights activists. The film shows the U.S. passport
of veteran human rights activist Lyudmila Alexeyeva, which she was granted in 1981 after
being stripped of Soviet citizenship. It also shows footage of a group of opposition leaders
leaving the U.S. Embassy in Moscow after attending a meeting with U.S. Deputy Secretary
of State William Burns. (In an interview with Kommersant last week, U.S. Ambassador
Michael McFaul said he co-hosted the meeting as a matter of protocol only and hardly said
a word.)

Putin's propaganda machine is generating a wide variety of accusations against his political
opponents. For example, Lifenews.ru called claimed that opposition leader Boris Nemtsov
allegedly spent the New Year's holidays in Dubai with a call girl. Nemtsov was furious:
The "call girl" turned out to be his companion of three years. "When someone calls my

http://echo.msk.ru/blog/bukovski/852382-echo
http://aillarionov.livejournal.com/383186.html
http://dolboeb.livejournal.com/2268875.html


girlfriend 'a prostitute,' to be honest, I want to bash him in the face," he wrote on his
LiveJournal blog. He plans to sue the online tabloid for slander.

The new smear campaign against opposition leaders hints at the answer to the question most
hotly debated these days: Will Putin 2.0 be more liberal than Putin 1.0? People who believe this
is true cite the clear signs of liberalization after the recent protests. Those who don't believe it
— including Bukovsky and Illarionov — think that this is just a tactical and very temporary
maneuver, which will be followed by election fraud, crackdown and a longer-term policy
of autocratic rule.

But signs point to a Putin 1.5. For a while, the Kremlin will be tightening some screws while
loosening others. But that can't go on forever. How long it will go on and what will come
afterward remain to be seen.

Victor Davidoff is a Moscow-based writer and journalist whose blog is
Chaadaev56.livejournal.com

The views expressed in opinion pieces do not necessarily reflect the position of The Moscow
Times.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2012/01/29/british-spy-story-tailor-made-for-an-election-year-a1221
7

http://b-nemtsov.livejournal.com/139614.html
http://Chaadaev56.livejournal.com

