The 2

30 YEARS

NTV Journalist Forced Out After
Censorship Spat

By Alexandra Odynova

January 17,2012

The Moscow Times

Prominent journalist Pavel Lobkov has been forced out of state-controlled NTV television
after he unsuccessfully tried to broadcast footage about vote-rigging in last month's State
Duma elections.

NTV confirmed in a statement Tuesday that Lobkov's contract "had expired," meaning that it
wouldn't be prolonged and his multiyear career at the channel is over. The statement said

the contract expired this month but didn't elaborate on possible reasons for its decision not
to renew it.

Lobkov wrote on his Facebook page last week that his work phone number had been blocked.
"I've been fired," he wrote.

He said he had planned to push ahead with work on a series about science, but then learned
that his contract would not be extended.


https://www.themoscowtimes.com/author/alexandra-odynova
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000718008098&sk=wall

Lobkov had spoken about resigning last month after NTV withdrew his investigative report
about vote-rigging for no specific reason.

"We had an agreement to prolong the contract to continue other projects. ... The decision was
changed after my political activities became excessive," Lobkov told Kommersant FM radio
on Tuesday.

He added that NTV management didn't like his decision to speak at post-election opposition
rallies and give interviews to "adversary channels."

Lobkov, one of the best-known journalists at NTV, started his career at the channel when it
was founded in 1993. He has joined and left NTV several times since then, including in 2001
when it was taken over by Gazprom-Media.

His most recent projects at NTV included '"Professia — Reportyor" (Profession: Reporter),
a series of investigative programs, and ""Tsentralnoye Televideniye' (Central Television),
a popular current affairs show. He also co-hosted a talk show.

NTV aired a scandalous report about Golos, Russia's only independent elections watchdog,
shortly before the Duma elections, criticizing it as a Western-sponsored organization.

"Professiya — Reportyor" complained of censorship last month after a segment covering
the opposition protests was banned from broadcast. It later appeared on YouTube.

NTV did cover an opposition rally on Bolotnaya Ploshchad on Dec. 10 that drew 30,000
to 80,000 people after news presenter Alexei Pivovarov refused to work without its inclusion.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2012/01/17/ntv-journalist-forced-out-after-censorship-spat-a11941


http://kommersant.ru/doc/1852951

