% Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Vote Watchdog Caught Between Kremlin
and West

December 14, 2011

Golos deputy executive director Grigory Melkonyants says the election watchdog's finances are crystal
clear. Ivan Sekretarev

When reporters from the Kremlin-friendly NTV television channel barged into his office last
month asking questions about Western funding, Grigory Melkonyants knew there was trouble
ahead.

He and his boss at independent election monitor Golos had already sat for three interviews
with NTV and made no secret about financing their group receives from organizations such as
the European Union and USAID.

“But that wasn’t enough because they needed some kind of scandal,” said Melkonyants,
Golos’ 30-year-old deputy executive director.

Two days before State Duma elections on Dec. 4, NTV broadcast clips from the interviews in a
documentary accusing Golos of using Western money against Prime Minister Vladimir Putin
and his United Russia party.



Hours after the documentary was shown, Golos’ executive director, Lilia Shibanova, was held
by customs officers at Moscow’s Sheremetyevo Airport for 12 hours when she flew back to the
country and her laptop computer was seized.

“They [the authorities] don’t like this little organization that speaks the truth and criticizes,”
Melkonyants said. “This has nothing to do with journalism. It’s an ordered, top-down
campaign with the aim of discrediting the organization.”

A few days after the elections, which cut support for United Russia to only a slim majority,
Putin distanced himself from any blame for the worst election setback since he rose to power

in1999.

Putin accused the United States of stirring up protests against his 12-year rule following the
poll and said foreign countries were spending hundreds of millions of dollars to influence the
outcome of elections in Russia.

Putin’s outburst has increased friction between the United States and Russia, despite their
“reset” in relations, and Golos has been caught in the middle of it all.

As one of the few independent vote monitors in Russia, Golos, which means “voice” in
Russian, has been instrumental in reporting allegations of irregularities, in some cases with
video clips in support.

Golos’ operations span 48 regions, more than half the country’s total. Its money trail leads
from Washington and Brussels to its headquarters in central Moscow. It is easy to follow.

In 2010, Golos received a two-year $2.8 million grant from USAID, which gives money to
foreign nongovernmental organizations working in areas from the health to political
competition.

The money was to pay for the monitoring of two federal elections and three polls. The
presidential vote, which Putin is expected to win, is on March 4.

Other funding, including 100,000 euros ($133,000) from the European Commission and a
smaller sum from a British organization, makes up its totally foreign-funded 55 million ruble
($1.74 million) budget for 2011. Melkonyants says all of it is legal and the group remains
independent. Russian money, he said, simply was not available to them.

Every spring, Melkonyants said, Golos applies for a presidential grant, and loses to other
organizations such as Tsentr Aspekta, a group whose work is unknown among most of
Russia’s civil society.

“We’ve tried for many years to get funding from the president that is given to
nongovernmental organizations. Every year we’ve applied, and we’ve never received
anything,” he said.

U.S. State Department spokesman Mark Toner said the United States had spent more than $9
million on financial support and technical training for civil society groups before the Russian
election and would keep supporting those working on free, fair and transparent elections.



The amount of money USAID allocated to programs in Russia was nearly $55 million,
according to a document on the organization’s web site, including about $3 million allocated
to “political competition and consensus building.”

Golos said it had never felt that the foreign money meant it had to bow to any Western
political leanings.

“I am Russian, and this is a Russian organization. I never felt my partners wanted a particular
result. I think they’re much more interested in objective results,” Melkonyants said.

Golos says it is now even thinking about giving up foreign funding altogether. The
controversy has raised its profile in Russia, and it has started receiving donations ranging
from $20 to S100.

Putin faces a big challenge to his authority. Tens of thousands of people protested in Moscow
on Saturday and smaller rallies were held in dozens of other cities across the country calling
to press demands for the election to be re-run.

The protests’ organizers laughed off suggestions they received money from the United States
or Europe. Opposition leader Boris Nemtsov said Putin’s accusations were “paranoid.”

“The fact of the matter is that receiving financial support from abroad for political activities is
illegal, a crime. If anyone received money from abroad they should be in jail,” said Nemtsov,
who served as a deputy prime minister under President Boris Yeltsin.

“People went out to demonstrate, not because [U.S. Secretary of State] Hillary Clinton called
them out but because they are angry that they have had their votes stolen. These are proud
people,” he said.

Political parties are forbidden from using money from abroad to campaign; and their balance
sheets, though less than transparent, are published on the Central Elections Committee web
site.

The Communist Party, commanding by far the biggest nationwide organization, received
more money from individual citizens than any party. At more than 6 million rubles, individual
contributions were greater even than United Russia’s.

The Liberal Democratic Party, built around the flamboyant Vladimir Zhirinovsky, relies on ill-
defined “own funds” as much as donations from organizations. It received no contributions
from citizens in 2008, its balance sheet shows.

The liberal Yabloko party had 139 million rubles in its electoral fund in 2008. The lion’s share,
more than 130 million rubles, came from institutional donors. The party declined to say who
they were, but insisted they were all domestic.

Spokeswoman Sofia Rusova said that various social activities focusing on gender issues and
ecological problems in Russian regions do receive foreign funding. She declined to say exactly
how much and from where the funds came.

United Russia’s electoral war chest was 420 million rubles, the equivalent of a little more than


http://cikrf.ru/banners/elect_duma/finans/index.html
http://cikrf.ru/banners/elect_duma/finans/index.html

S13 million. Its critics point out that United Russia, as the ruling party, has an advantage
anyway by holding the levers of power and Putin’s tight grip on traditional media.

Opposition groups are wary of discussing finances but Alexander Averin, a spokesman for The
Other Russia, says they receive no foreign money.

The lawyer for blogger Alexei Navalny, an opposition leader serving 15 days for his role in a
protest the day after the elections, said the idea that Navalny received foreign financial
support was ridiculous.

“We don’t take any money flows from outside of the country. He [Navalny] is a lawyer by
profession, and he has his own clients, and that is enough for living a modest life,” Vadim
Kobzev said.

Russia has often played up accusations of interference by foreign governments in its internal
affairs.

Alaw passed in 2006, during Putin’s second presidential term, expanded the government’s
control over nongovernmental organizations.

Parts of the law were amended in 2009 by President Dmitry Medvedev, but foreign funding of
Russian NGOs remains a contentious issue.

According to the law, NGOs can receive money from abroad, but it is heavily taxed, in many
cases by more than 24 percent, if the cash does not come from international organizations
that figure into a list of pre-approved donors.

Access to the list is limited, but lawyers say it contains 12 organizations, such as UN bodies.

Despite legal and tax hurdles, accusations of foreign meddling hold power for some Russians,
especially those who remember Cold War enmity between the Soviet Union and the West.

“There are suspicions. Putin wouldn’t say anything without grounds, so he must know
something we don’t know,” said business owner, Lyudmila Mashenko.

But Gleb Pavlovsky, a former Kremlin adviser who now heads the Foundation for Effective
Politics, said Putin tried to deflect responsibility with the old tactic of blaming the United
States.

“It’s stupid. They were looking for some kind of enemy during the election campaign, but
they didn’t choose the right one,” he said. “No one remembers the Cold War. This doesn’t
work any longer.”

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2011/12/14/vote-watchdog-caught-between-kremlin-and-west-a114
30



