
Critical Journalist Erased From TV
By Alexander Bratersky

June 19, 2011

A prominent journalist has been censored out of a family show he co-hosted on Rossia One
television, months after he lost another job with the channel's owner for comparing St.
Petersburg's governor to Adolf Hitler.

Dmitry Gubin confirmed to The Moscow Times by telephone that he was edited out of three
episodes of "Large Family," a show in which he and film star Dmitry Kharatyan interview
celebrity families and their friends.

The episodes in question were shot in the winter but only aired this month — with Gubin
carefully removed from some five hours of footage produced by ATV company for Rossia One,
which is owned by state holding VGTRK.

"I can only assume this is revenge by VGTRK's people," Gubin said Friday.

The story was first reported by Ekho Moskvy radio host Ksenia Larina, who appeared in one
of the edited episodes.

https://www.themoscowtimes.com/author/alexander-bratersky


"Cutting out the host of a peaceful … family-oriented program only because he was fired
from the holding company — isn't this the embodiment of savagely dumb idiocy?" Larina
wrote on her blog.

Gubin, 47, who writes columns for Ogonyok, GQ and Kommersant, was fired in March
from VGTRK's Vesti FM radio over his acrid remarks about St. Petersburg Governor Valentina
Matviyenko, who he said was continuing Hitler's work in destroying St. Petersburg. Hitler's
forces besieged the city and heavily bombarded it during World War II. Gubin said Matviyenko
was inflicting similar damage to St. Petersburg by neglecting its development and letting it
fall into ruin.

Vesti FM's general producer, Anatoly Kuzichev, said at the time that Gubin was sacked
for "hysterics" and "unacceptable" language on air.

The edited episodes of "Large Family" feature actor Dmitry Peskov, pop singer
and songwriter Igor Nikolayev and a couple, movie star Andrei Derzhavin and Soviet-era pop
star Roxana Babayan. None has commented on the episodes.

Both VGTRK and ATV spokespeople refused to comment. ATV's web site lists Kharatyan as
the sole host of "Large Family."

"I feel like I am in the company of Trotsky, Kamenev and Bukharin," Gubin said, referring
to Bolshevik bosses whose images were edited out of photographs after they were purged
by Soviet leader Josef Stalin in the 1930s.

This is not the first time ATV has been accused of censorship. The company, known in the late
1980s and 1990s for its liberal-leaning shows, cut economist Mikhail Delyagin from an
episode of its "People Want to Know" show after he criticized then-President Vladimir Putin
in 2007. Humorously, Delyagin's legs could still be seen in the show, although his torso
and head weren't.

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2011/06/19/critical-journalist-erased-from-tv-a7696


