The.

30 YEARS

' Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Signaling Thaw, Khodorkovsky Pops Up
on State TV

By Alexandra Odynova

May 30, 2011

The Moscow Times

State-owned NTV television broadcast a prime-time report in which jailed former Yukos CEO
Mikhail Khodorkovsky announced that he would seek parole, fueling speculation that
the Kremlin might be edging toward a decision to free him.

NTV, which has harshly criticized Khodorkovsky in the past, showed a seemingly unbiased
report about the businessman Sunday in an indication that his name was no longer taboo
on state-controlled airwaves.

President Dmitry Medvedev stirred some hopes earlier this month when he said
Khodorkovsky would not pose a threat to society if he were released. But a lawyer for the
tycoon said Monday that he was waiting to see action, not words, from the Kremlin.

"There is one truth — the attitude toward the one whose name shouldn't be mentioned has
been changing,' NTV host Vadim Takmenev said in the eight-minute report on Khodorkovsky


https://www.themoscowtimes.com/author/alexandra-odynova
http://youtube.com/watch?v=7_bMYvvUYhc&feature=player_embedded

on his "Central Television' program late Sunday.
"It's as if something has changed," Takmenev said.

The report mentioned, among other things, allegations that a judge had been pressured by his
superiors into delivering a December verdict extending the prison sentences of Khodorkovsky
and his business partner Platon Lebedev. It noted that former ballerina Anastasia Volochkova
said in February that she had been tricked into signing an anti-Khodorkovsky letter in 2005,
around the time of the businessman's first trial.

Takmenev reminded viewers about Medvedev's statement at a news conference in mid-May
that Khodorkovsky "is absolutely not dangerous."

Khodorkovsky himself was interviewed for the show, answering written questions handed
to him by his lawyers. He reiterated his innocence of tax evasion, fraud and other charges
in the interview and announced that he would seek parole, which he is eligible for now
because he has served half of his 13-year sentence.

"I refuse to accept the courts' decisions. ... But I will definitely use my right for early release,"
Khodorkovsky wrote.

Khodorkovsky also said the case against him was fabricated, with the host running a 2003 clip
of him saying ''prosecutors have run out of legal methods" to jail him.

Khodorkovsky has voiced the accusations before, including in a courtroom speech last week
when the Moscow City Court rejected his appeal of the December verdict. Snippets of his
speech were also shown in a Sunday evening news program on state-owned Rossia One
television.

Khodorkovsky and Lebedev claim that the case is revenge by Prime Minister Vladimir Putin
for Khodorkovsky's political and business ambitions.

Khodorkovsky requested parole in 2008 but was denied over minor prison violations that his
supporters say were fabricated as a pretext to keep him in prison.

NTV, once well-known for its critical coverage, went pro-Kremlin after its takeover in 2001
by state-owned Gazprom, and has served as a government tool amid major political decisions,
including the removal of Mayor Yury Luzhkov and a crackdown on Belarussian President
Alexander Lukashenko last year.

Takmenev could not be reached for comment Monday, but on his Facebook page he mocked
speculation that his show had been produced on the Kremlin's order.

A spokesman for the Khodorkovsky's press center, Maxim Dbar, said by telephone Monday
that NTV requested the interview shortly after Khodorkovsky lost his appeal last week, but
gave no further details.

Yury Shmidt, a lawyer for Khodorkovsky, confirmed that his client would seek parole soon but
could not provide any details, admitting that he learned about the plan from the NTV report.


http://facebook.com/permalink.php?story_fbid=1370749804523&id=1705103976

Shmidt said the report was ""not bad" and "a pleasant event" but its purpose remained
unclear.

"We always want to believe in positive implications, but in this case I can't judge yet," Shmidt
said by telephone.

Khodorkovsky's "early release depends on a single person: you-know-who," he said,
referring to Putin.

Lev Ponomaryov, a prominent human rights advocate, said the NTV report must have been "a
political decision," taking into account the history of state television's ''monstrous reports
about Khodorkovsky."

"It must be for a reason," Ponomaryov said. "I think that there is no decision on parole yet,
but at least it is being discussed at the top."

Earlier this month NTV also interviewed Alexander Kuchma, Khodorkovsky's former
cellmate, but it has yet to air the footage. Kuchma, who slashed the tycoon's face while he
slept in 2006, told Gazeta.ru last week that NTV director Vladimir Kulistikov personally
banned Takmenev from airing the interview, in which he claims that unidentified officials
paid him to attack Khodorkovsky. NTV has not commented on Kuchma's claim.

If anything, the NTV report appears well-timed. The European Court of Human Rights is
scheduled to rule on Tuesday on a lawsuit filed by Khodorkovsky that says his rights were
violated after his arrest in 2003.

A ruling in his favor may add to mounting criticism of the Russian government over the Yukos
case. Last week, the U.S. government expressed its concern, and Amnesty International
named Khodorkovsky and Lebedev prisoners of conscience.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2011/05/30/signaling-thaw-khodorkovsky-pops-up-on-state-tv-a730
8



