“ Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

In the Spotlight

By Anna Malpas

May 05, 2011

This week, a former diplomat-turned-blogger unveiled his vision of how to save Russia:
borrowing Prince Harry from Britain and crowning him tsar to rule over us. It was certainly
more interesting than the endless ponderings on the future of the ruling tandem, and the
British tabloid Daily Mail was rather keen on the idea.

Former diplomat Alexander Baunov has written some fairly undiplomatic pieces in his new
role as an editor and blogger on Slon.ru. Last year he wrote a very funny article about St.
Petersburg governor Valentina Matviyenko and her energetic management as a Russian
ambassador in Athens, where she built a swimming pool and a tennis court and banned
diplomats from taking their usual lunchtime snoozes that stretched until the end of the
working day.

This week, as the world speculated over whether Prince Harry had been admiring the chief
bridesmaid’s bottom, Baunov had more lofty thoughts and wrote a manifesto calling for
Prince Harry to be crowned tsar of Russia. He also proposed that the prince should change his
name to Igor — a fairly drastic measure, but then again, he might not like his Russian-
accented moniker of “Prints Garry.”


https://www.themoscowtimes.com/author/anna-malpas

Russia is short on royalist pageantry, Baunov complained, forcing viewers to accept a second-
best elite of “flabby state deputies, singers who can’t sing and ‘graduates’ of the reality show
‘Dom-2."”

Those slurs on showbiz royalty might not go down too well with Russia’s semi-official “king
of pop”, Filipp Kirkorov, who takes his honorific title rather seriously. This week, he
celebrated his 44th birthday with a giant cake reading “Happy Birthday, the King Philip” in
broken English and a jewel-studded crown perched on his black curls. Unlike many royal
receptions, though, the concert ended with a fight between security guards and audience
members, Life News said.

Baunov’s idea proved surprisingly popular with an accompanying survey finding that almost
£40 percent backed a constitutional monarchy in Russia. In Britain, the devotedly royal-
watching tabloid Daily Mail gave it a big spread. It even found some Russian women swooning
about Harry’s allure on the Internet. “Many girls in Russia would like to caress his ginger
locks,” it quoted one woman, named Anna, as saying.

The royal wedding was all very well in its way, but sadly it could not hold a candle to the lavish
nuptials of Russian ballerina Anastasia Volochkova — even if the couple later separated and
her husband was reportedly lured away by the charms of a yoga instructor.

With her usual frankness, Volochkova called a spade a spade and said her wedding in 2007 to
businessman Igor Vdovin — which included three different dresses and the bride landing in a
hot-air balloon — was altogether a classier affair.

“The wedding cost 36 million [pounds] but I do not see any particular luxury,” she sniffed on
Twitter, after watching live on a television talk show. “My wedding was less expensive but
more refined, chic, interesting and unpredictable. I flew in on a hot-air balloon,” she boasted.

She was backed up by Newsweek's Anna Nemtsova, who on Ekho Moskvy lamented the lack of
spectacular weddings in Russia, saying she and her friends could only remember one:
Volochkova’s.

On the day of the royal wedding, Volochkova also took part in filming Channel One’s
compulsively watchable dating show “Let’s Get Married,” although she wrote on Twitter that
she did not pick any of the potential husbands she was offered, describing them as “dodgy.”

Rather extraordinarily, she admitted on the show that despite the pomp and ceremony, she
had never actually officially registered her marriage to Vdovin, Komsomolskaya Pravda
reported.

An earlier version of this article incorrectly stated that Anna Nemtsova works for Russian
Newsweek. Russian Newsweek is defunct. She is a correspondent for Newsweek.

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2011/05/05/in-the-spotlight-6803-a6803



