
The Seizure of NTV 10 Years On
By Yevgeny Kiselyov

April 19, 2011

April 14 was a sad anniversary for me. That day marked 10 years since the demise of the old
NTV, where I served as director until it was taken over in a Kremlin-backed campaign in 2001.
Any objective journalism expert or even simple television viewer will attest to the fact that
NTV set a new standard for the country’s television journalism. Year after year, NTV reporters
and anchors earned more awards for journalistic excellence than any other channel.

Although the past decade has passed quickly, it is a long period of time. How can I explain to
today’s journalism students that Russia once had independent television? Accustomed to
watching today’s NTV and the other government-controlled channels, how can those
students even begin to imagine that Russia really had a private television network that didn’t
maintain a “blacklist” to keep opposition members off the air; didn’t take orders from the
Kremlin on what to show or not to show; engaged in real investigative journalism to expose
corruption and other abuses among high-ranking officials, including members of the
president’s inner circle; and produced numerous satire programs that lampooned the
shortcomings and mistakes of top officials.

Although NTV was seized on April 14, 2001, its fate was not decided in a single day. Only four

https://www.themoscowtimes.com/author/yevgeny-kiselyov


days after Vladimir Putin became president on May 7, 2000, heavily armed Federal Security
Service agents wearing camouflage and black masks to hide their identities raided NTV owner
Vladimir Gusinsky’s office in central Moscow.

Shortly thereafter, the term “maski-show” became a standard phrase in the Russian
vernacular, one that symbolized the criminal era under Putin’s rule — an era marked by
arbitrary rule and abuse of power by the Kremlin and its loyal courts and law enforcement
agencies.

Putin’s regime, having set out to build its notorious “power vertical,” could not afford the
luxury of independent television station free from all state controls and broadcasting to the
entire country. The government campaign to take over the network lasted almost two years,
with the state bringing all of its resources and leverage to bear: courts, the Prosecutor
General’s Office, the FSB, the Federal Tax Service, state-controlled media, propagandists and
political consultants.

It is telling that thousands of Russians were outraged at the brazen attack on Russia’s
freedom of speech, something that Boris Yeltsin worked so hard to achieve during the 1990s
as the country’s first president. The government seizure of NTV prompted unprecedented
street demonstrations. To this day, people argue about exactly how many took to the streets
in protest — first on Pushkin Square and then at the Ostankino television center. Some say
10,000, others say 20,000, but whatever the case, since the NTV protest there have been very
few opposition causes in Russia that have driven so many people to the streets.

In the end, the authorities finally had to take NTV by force, literally storming its offices like a
violent gang of street thugs. In response, half of NTV’s reporters left the channel in protest,
myself included. We did not believe that the promises that the editorial policy would not
change under the management of Kremlin-linked Gazprom-Media.

From the very beginning, we warned Russians that placing NTV under state control was the
first step toward building an authoritarian regime. There were those who laughed at us,
saying we were exaggerating or simply being overly emotional. We were told that Putin,
despite his KGB background, was really liberal and democratic at heart and would never
destroy the country’s hard-won freedom-of-speech rights. Moreover, the Kremlin has
nothing to do with the destruction of NTV, they said. It is simply an business dispute involving
debt between NTV and Gazprom (although Gazprom held only a 30 percent minority stake in
NTV).

But the truth of the matter was that Media-MOST  — not NTV — was in debt to foreign banks,
not Gazprom. Its largest loan came from Credit Suisse First Boston, which was guaranteed by
Gazprom. Then, the Russian authorities demanded the impossible — that Media-MOST
return all the money at once. This was a clear attempt to sabotage and destroy the company.
All attempts to defend Media-MOST’s legal rights in court were useless, proving that the
courts started taking orders from the Kremlin long before the Yukos affair.

In a clear case of due justice, the people who were my most outspoken critics 10 years ago now
admit that the government campaign to control NTV and other major television networks has
made a complete mockery of freedom of speech and has helped build Putin’s authoritarian
model, otherwise known as the vertical power structure.



For example, television journalist Leonid Parfyonov — who was my main opponent 10 years
ago and headed the group of journalists who broke with me and stayed at NTV under the
Gazprom ownership — used his acceptance speech for the Vladislav Listyev prize in late
November to paint a grim but very accurate picture of television in today’s Russia. He said:
“Television news has become an important tool of the government. … For television
journalists and their managers, top public officials are not newsmakers, but their bosses to
whom they report directly. … There is no information at all on news programs, only PR. …
Reporters are not journalists, but government employees.”

In my cries against the government seizure of NTV a decade ago, I warned that Putin would
destroy freedom of speech on television. Unfortunately, I was correct.

Yevgeny Kiselyov is a political analyst and hosts a political talk show on Inter television in
Ukraine.

The views expressed in opinion pieces do not necessarily reflect the position of The Moscow
Times.

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2011/04/19/the-seizure-of-ntv-10-years-on-a6453


