
United Russia Pundit Calls State TV
Biased
By Alexander Bratersky

March 20, 2011

An influential United Russia pundit has appealed to President Dmitry Medvedev to create
public councils to prevent bias on state television and to raise its overall standards.

The appeal by Olga Kryshtanovskaya, a United Russia member and head of the Institute
of Applied Policy, could mark the start of a drive for public television, but some politicians
dismissed it as a populist stunt ahead of State Duma elections.

While stopping short of criticizing political programming on state television,
Kryshtanovskaya described it as biased and trite and complained that it promotes immorality
and violence.

"Everyone is fed up watching armed, unshaven men running around … or people hysterically
screaming or begging for mercy," she wrote in an appeal published on her Facebook page late
last week.

https://www.themoscowtimes.com/author/alexander-bratersky


The country's three main television channels, Channel One, Rossia and NTV, are all state-
controlled and remain the main source of news for most Russians, despite the rapid growth
of Internet use.

Other prominent figures have also complained about programming, but their criticism has
largely gone nowhere. Notably, television host Leonid Parfyonov harshly criticized the news
coverage on state television during an event organized by Channel One last November, but his
remarks were not broadcast by any of the three main channels.

Kryshtanovskaya urged her Facebook friends to sign a petition to Medvedev to create councils
comprised of citizens who would participate in forming the broadcasting policy for the state
television channels.

Hundreds of Facebook users have signed Kryshtanovskaya's appeal, including teachers, social
workers and journalists. "Let's say no to the wave of violence and alcohol-related fights,"
wrote one signatory, Sergei Rublev.

Andrei Richter, who teaches media law at Moscow State University's school of journalism,
said Kryshtanovskaya's proposal might be a "half-step" toward the creation of public
television. "This idea has been cooking for many years, but social media has given it a new
boost," he said by telephone.

In 2006, former Soviet leader Mikhail Gorbachev and television host Vladimir Pozner
appealed to then-President Vladimir Putin to establish public television, but legislation
to establish the channel failed to receive Putin's support.

Nina Ostanina, a Communist deputy and a member of the Duma's Family, Women
and Children Committee, criticized Kryshtanovskaya's statement as a populist demand ahead
of Duma elections in December. But she said the Communists, who have long complained
about being snubbed by state television, might support it if United Russia took it seriously.

Representatives for the Kremlin and United Russia had no immediate comment
on Kryshtanovskaya's proposal. Kryshtanovskaya was not available for comment Sunday.

Ivan Zassoursky, a member of the presidential commission for human rights, said
the country's leadership would have to intervene personally for any changes to occur because
growing advertising revenues left little incentive to shake up current programming. "The
authorities these days see state television as a cash cow, not an instrument for the public
good," he said.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2011/03/20/united-russia-pundit-calls-state-tv-biased-a5712


