" Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

New Papers Link Seaside 'Palace’ to
Putin

By Alexander Bratersky

February 14, 2011

A mansion standing on manicured grounds near the Black Sea resort of Gelendzhik. Whistleblowers
allege that the $1 billion “palace” was built for Putin.

New documents confirm that the Kremlin property chief approved construction of a posh
seaside palace rumored to be a residence for Prime Minister Vladimir Putin, despite his
explicit denial of any link to the project, a newspaper said.

Vladimir Kozhin, chief of the Office for Presidential Affairs, said last week that his agency is
not involved with the construction of a mansion in the Krasnodar region that whistleblowers
linked to Putin.

But Kozhin had his deputy authorize the construction, and even personally signed relevant
papers, copies of which were made public by Novaya Gazeta on Friday.

The first reports about "Putin's Palace," allegedly worth $1 billion, appeared in December,


https://www.themoscowtimes.com/author/alexander-bratersky
http://novayagazeta.ru/data/2011/016/00.html

when St. Petersburg-based businessman Sergei Kolesnikov complained about the project
in an open letter to President Dmitry Medvedev.

An investment contract released by the newspaper lists the Office for Presidential Affairs
and a company called Lirus as parties involved in the construction of a resort complex
occupying some 740,000 square meters in the Krasnodar region city of Gelendzhik.

Lirus was to invest 400 million rubles ($13 million) in the project, scheduled for completion
in 2008, and was to own 70 percent of the developed area, with the rest going to the Office
for Presidential Affairs.

The document is dated 2005 — when Putin was the president — and was signed by Kozhin's
deputy, Sergei Kovalyov. A supplement to the contract, also available on the newspaper's web
site, lists the Federal Guard Service as developer and is signed by Kozhin.

Kolesnikov told Novaya Gazeta that Lirus, a subsidiary of Rosinvest, was established in 2005
"on the order of Putin'" by Nikolai Shamalov, a long-time friend of the prime minister.

Another company mentioned in the leaked documents, Indokopas, belongs to a firm called
Rirus and is co-owned by Shamalov, according to Spark Interfax business database. Rirus
and Lirus have the same St. Petersburg address in the database.

A spokesman for the Office for Presidential Affairs, Viktor Khrekov, declined to comment
Monday, saying that Kozhin has "spoken exhaustingly on the matter," RIA-Novosti reported.

The Black Sea project '"has nothing to do with our office or the head of the government. We
never did any construction there and aren't planning any,'" Kozhin was quoted as saying
earlier.

Putin's spokesman Dmitry Peskov has also denied reports about Putin's link to the project.

A set of photos of the alleged palace was published last month by RuLeaks.org, a Russian
offshoot of WikiLeaks. More photos were released by the Environment Watch North Caucasus
group, members of which visited the site on Saturday.

The photographs, available at the group's web site, show a cream-colored two-story building
in a classical style, with walkways and a neat formal garden. The Russian coat of arms, a gold-
plated double-headed eagle, is installed above the main gates.

Activists, who were accompanied by Sobesednik magazine reporter Rimma Akhmetova, were
briefly detained by officers of the Federal Guard Service while taking pictures of the mansion,
group member Dmitry Shevchenko told The Moscow Times on Sunday.

Environment Watch North Caucasus is investigating the palace because it is being built
illegally on protected forestland, Shevchenko said.

The site was patrolled by private security guards, who called police and Federal Guard Service
officers after encountering the activists, he said.

"At first they behaved correctly, but blocked our way when we wanted to leave the place,"


http://rian.ru/politics/20110214/334179991.html
http://ewnc.info/node/6001

Shevchenko said.

But then a private security guard forcibly took away a modem one of the activists attempted
to use to send photos he took, he said.

The group's personal belongings were also confiscated, and neither the belongings nor
the gadget were returned despite their protests, the activist added.

No officials commented on the story Monday.

"We will continue our efforts to raise public awareness of the situation," Shevchenko said.
"This is the only thing we can do."

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2011/02/14/new-papers-link-seaside-palace-to-putin-a4984



