
State Television Thumbs Its Nose at
Medvedev
By Alexei Pankin

February 07, 2011

When President Dmitry Medvedev met in December with the directors of the top television
stations Channel One, Rossia and NTV — all of which are state-

controlled — he told them to bring their news reporting in line with the more unbiased
coverage typically found on the Internet. But in January, those stations made it clear that they
had no intention of bowing to Kremlin pressure.

The proof came with the celebration of the 80th anniversary of the birth of Russia’s first
president, Boris Yeltsin. These three stations, along with two smaller national channels, TV
Center and Zvezda, aired specials for the event that focused almost exclusively on Yeltsin the
man, not the politician. In fact, Yeltsin’s widow and daughters appeared in these programs so
frequently that the fact of his having founded the modern Russian state was lost against the
apparently more notable achievement that he was a wonderful father and husband.

https://www.themoscowtimes.com/author/alexei-pankin


Yeltsin’s supporters were also given a few words. Not surprisingly, the authors of Yeltsin’s
Constitution, introduced in 1993, had nothing but praise for the document, and the architects
of his liberal economic reforms argued that those policies were ideally suited to the needs of
the time. The result was a sort of sugary, self-congratulatory fete, flavored with a dash of
liberal propaganda and served to a national television audience. Afterward, Kommersant
reported that the shows earned lower than average ratings.

Online reports and commentary were the exact opposite. For example, according to a survey
on the Moskovsky Komsomolets web site, 41 percent of respondents felt that Yeltsin’s
primary contribution had been handing over power to Vladimir Putin, and only 5 percent cited
his market reforms. A similar survey on the RIA-Novosti site reported 78 percent of
respondents agreeing that, under Yeltsin, “nothing was achieved, and Russia gradually
deteriorated into a Third World country.” A talk show on Radio Liberty concerning Yeltsin’s
legacy garnered twice the number of web site responses than did a similar program on the
seemingly more pressing question of why nobody managed to prevent the recent terrorist
attack at Domodedovo Airport. Only one post was positive.

Although the contrasting television and Internet coverage of Yeltsin’s legacy is a vivid
example of what Medvedev is attempting to correct, the subject also provides an excellent
opportunity for the two different media to hold a meaningful discussion that would bring
their agendas into closer alignment — all the more because the Yeltsin epoch can be gauged
by several measurable indexes. For example, Russians’ average life expectancy in the 1990s
was the same as it was from 1950 to 1952. According to economist Vladimir Popov, the murder
rate rose from between 7 to 12 killings per 100,000 people in the years from 1985 to 1989 to 34
murders per 100,000 in 1994. Only in 2009 did it fall back to 15 murders per 100,000.
According to official statistics, the wealthiest 10 percent of the population earns an average of
20 times more than the poorest 10 percent. That is already sufficient grounds for a scandal,
but according to calculations made by statistician Grigory Khanin, that number is actually 30
times more. Khanin has also found that in 2007, labor productivity in Russia was 30 percent
lower than it had been in 1987.

If television and the Internet ended their standoff, the result would be a richer and more
informative discussion of every subject, from Yeltsin’s legacy to modernization. For now,
however, the major television stations are bent on proving that the Kremlin can’t order them
around.

Alexei Pankin is editor of WAN-IFRA-GIPP Magazine for publishing business professionals.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2011/02/07/state-television-thumbs-its-nose-at-medvedev-a4815


