The

30 YEARS

. Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Wiki Drives a Wedge Into the Tandem

By Victor Davidoff

December 12,2010

 WikiLeaks {

MADE IN SWEDEN -

2§
— it

0

. MADE 1N RUSSIK. ;- -+ - T

Russia's blogosphere has always been a treasure chest for people who love conspiracy
theories. On Runet, Holocaust and 9/11 denial are moderate views. So it's no surprise that after
the latest batch of documents were published by WikiLeaks, Runet began spreading the theory
that Julian Assange was a secret agent of the CIA and that the publications were a controlled
leak of information designed to cause trouble for regimes the United States doesn't like.

Like all crazy theories, this one has an ounce of truth at the bottom of it. Although the initial
target of WikiLeaks publications was the U.S. government, the first victims were corrupt
government leaders, like the heads of the Persian Gulf states, Italian Prime Minister Silvio
Berlusconi and Prime Minister Vladimir Putin.

According to diplomatic cables published by WikiLeaks, Putin is the richest man

in Russia &mdash and in Europe as well &mdash with S40 billion in secret off-shore accounts.
He is reputed to be the co-owner of Gunvor, which exports Russian oil. If that didn't make
Putin angry, the derogatory nickname "alfa-dog" given to him in one of the cables must have
sent him up the wall. A highly placed anonymous source in the Foreign Ministry seemed

to reflect that anger when he warned WikiLeaks that Russia ""has a way of turning off this


https://www.themoscowtimes.com/author/victor-davidoff

resource forever."

Now WikiLeaks has become a pawn in the "cold war" that is intensifying between the Putin
and Medvedev clans. With undisguised pleasure, another "highly placed anonymous
source' &mdash this time in the Kremlin &mdash suggested that: "Nongovernmental
organizations should consider nominating Julian Assange for the Nobel Peace Prize."

The blogosphere believes this statement was made by Natalya Timakova, Medvedev's press
secretary.

Russia already has its own '"Russian Assange' &mdash the lawyer Alexei Navalny, aka blogger
Navalny. Navalny first garnered attention when he defended minority shareholder rights

in state corporations. Several weeks ago, he published materials that he obtained from the
Audit Chamber regarding Transneft. The leaked materials showed that when Transneft laid
the East Siberian-Pacific Ocean pipeline, more than S4 billion disappeared. Navalny
calculated that this was the equivalent of 1,100 rubles from every adult in Russia.

The response &mdash albeit indirect &mdash to Navalny's expose came swiftly. Charges were
brought against him. Prosecutors claim that when Navalny was an adviser to the governor

of the Kirov region, he '"'used deception to force'" the state company Kirovles to sign
unprofitable contracts that cost it $1.3 million. Navalny denies this allegation and insists that,
to the contrary, he was trying to stop corruption in Kirovles. Navalny, who is now in the
United States as a fellow at Yale, wrote: "The main idea behind the lawsuit is to keep me

from returning to Russia. But I don't think they will really try to bring those charges against
me. They're too obviously a setup. I'm not afraid, and I'll come back to you, my dear corrupt
officials."

The plethora of Internet exposes was dubbed ''the Navalny effect' in a Dec. 7 comment

in Vedomosti by Aleh Tsyvinski and Sergei Guriev, who wrote: "Why are Navalny and other
bloggers who expose corruption by the authorities so popular right now? There is a real
demand in society for something to counter corruption. More and more people see not only
that Russia has no future without victory in the war against corruption, but that corruption
costs each of them dearly."

Anonymous followers of Navalny have already appeared. A Russian analogue of WikiLeaks,
Rospil.info (the name is based on Russian slang for "kickbacks'), publishes materials

on suspect state contracts. For example, the Agriculture Ministry put out a request for bids
for a computer database system to store satellite images. It was for 30 million rubles
(§972,000), and the system had to be up and running nine days after the contract was signed.
The site suggests that these constraints were put in to limit the bidding to one company with
close ties to ministry officials. But who knows, maybe Russian programmers are that talented
and quick. If science in Russia developed as quickly as corruption, the sky would be the limit.

Victor Davidoff is a Moscow-based writer and journalist whose blog is
chaadaevs6.livejournal.com.

The views expressed in opinion pieces do not necessarily reflect the position of The Moscow
Times.


http://navalny.livejournal.ru
http://www.vedomosti.ru/newspaper/article/251236/effekt_navalnogo#ixzz17n2vtzpW
http://rospil.info
http://chaadaev56.livejournal.com

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2010/12/12/wiki-drives-a-wedge-into-the-tandem-a3671



