
KremlinLeaks
By Yulia Latynina

December 07, 2010

While leading publications like the Guardian, El Pais, Der Spiegel and The New York Times
were publishing in-depth analytical articles based on documents posted on WikiLeaks, the
web site’s Russian partner, Russian Reporter magazine, created an unpleasant surprise by
running a series of articles containing outright lies. The first article focused on the Russia-
Georgia war of 2008: “Reading the reports of U.S. ambassadors to Georgia … no one in the
world had any illusions about the fact that [Georgian President Mikheil] Saakashvili started
the war.”

But U.S. ambassadors had the exact opposite opinion on who was responsible for the conflict.

Andrei Illarionov, former economic adviser to then-President Vladimir Putin, has suggested
that we are dealing with a new disinformation campaign by the authorities. Unable to refute
the compromising information contained in U.S. diplomatic cables, Russia’s intelligence
services are trying to minimize the damage by distorting their content, using Russian
Reporter as a conduit.

https://www.themoscowtimes.com/author/yulia-latynina


And that was not the only surprising statement that appeared in the magazine’s articles. It
also reported that the sources on whom the U.S. ambassador to Moscow relies when he
prepares reports to Washington are “experts who slander the ruling regime year after year.”

One article claims that “before Iranian President Mahmoud Ahmadinejad addressed the UN
General Assembly, the U.S. State Department sent a directive to all European countries
indicating when their representatives should leave the hall.” The Swedish ambassador was
instructed to leave the room once he heard the word “holocaust,” the article claimed, but
Ahmadinejad unexpectedly never pronounced the word.

“The representatives of other countries left, but the Swedish diplomat remained in the hall,
sending alarm signals and asking his American mentor, ‘What should I do?’” Russian
Reporter wrote.

There is just one problem with this claim: Russian Reporter made all of this up. The
diplomatic cables posted on WikiLeaks said nothing of the sort.

The co-author of the Russian Reporter articles was Russian-Israeli journalist Israel Shamir.
He is infamous for denying the Holocaust and writing about the conditions under which Jews
are willing to sacrifice children. Shamir is also infamous for claiming that many Jews received
text messages warning them in advance of the Sept. 11, 2001, terrorist attacks on the World
Trade Center in New York.

Shamir has offered his services not only to Russian Reporter but to Kommersant as well.
Considering Shamir’s reputation, it is no surprise that Kommersant declined the offer.

Reputable newspapers took a completely different and more responsible approach to
WikiLeaks founder Julian Assange’s leaks. They carefully sorted the archives made public on
WikiLeaks and then published in-depth, balanced analytical articles examining the content of
what they had found.

In contrast, Russian Reporter published articles written by a notorious anti-Semite who
didn’t even bother reading the original documents.

Yulia Latynina hosts a political talk show on Ekho Moskvy radio.

The views expressed in opinion pieces do not necessarily reflect the position of The Moscow
Times.

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2010/12/07/kremlinleaks-a3557


