30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

', Moscow Times

In the Spotlight: Yury Luzhkov

By Anna Malpas

September 16, 2010

This last week, Russian television got its teeth into Mayor Yury Luzhkov with some
breathtaking revelations, such as that he likes bees, his wife is very rich, and he has allowed a
lot of old buildings to be knocked down.

It started with NTV on Friday, which hastily announced a change to its schedule to fit in “Delo
v Kepke” (or roughly, “The Cap Affair”), a punchy documentary that was billed as an expose
of the mayor’s dark side. It featured some very creative editing, so that between each ominous
claim it switched to Luzhkov beaming in front of his famous beehives and saying something
innocuous yet suggestive, like: “I never sell my honey. I have a lot of friends.”

Whatever you think about the portly city leader, the show was not exactly subtle or
investigative, let alone giving Luzhkov a chance to answer back. Narrated by an unidentified,
deeply concerned voice, it was set to driving music and featured unflattering footage of
Luzhkov waltzing with his billionaire wife, real estate mogul Yelena Baturina.

The show got good ratings in Moscow, with about a quarter of viewers tuning in, Kommersant
wrote. It has been viewed more than 600,000 times on YouTube.


https://www.themoscowtimes.com/author/anna-malpas

The show was thrown together at the last moment, Kommersant reported, with the makers
having just 24 hours to do it. They dragged in some interesting specimens to comment,
including Sergei Dorenko, a journalist once renowned for his anti-Luzhkov exposes on
Channel One. Another was German Sterligov, a highly eccentric businessman who once stood
against Luzhkov as a mayoral candidate and has now rejected city life for farming and funds
an anti-abortion campaign.

Suddenly, figures who usually only appear in opposition media got air time. Among them
were campaigners against plans — backed by Luzhkov — to build a highway through a forest
in Khimki outside Moscow, including Khimkinskaya Pravda newspaper editor Mikhail
Beketov, cruelly shown helpless and incoherent after being left brain-damaged by a brutal
attack.

The show’s central conceit — that Luzhkov spent more money on bees than on paying for
disabled and elderly Muscovites to go on holiday during the August smog — was lifted from a
report from the Tvoi Den tabloid in August, which claimed that Luzhkov allocated 256.6
million rubles to an agricultural complex where his bees live, while he gave 105 million rubles
to evacuate Muscovites ($8.27 million and $3.38 million, respectively).

The other channels also got in on the act over the weekend, giving airtime to architectural
preservationists, who talked about the buildings destroyed under Luzhkov’s rule, in a rare
chance for them to spread the word.

On Channel One, even the current-affairs comedy show “Projector Paris Hilton” joked about
Luzhkov. Connecting the Khimki forest controversy and the summer smog, co-star Ivan
Urgant quipped that chopping down the trees would solve the problem: “As the old saying
goes, there’s no smoke without a forest.”

Luzhkov has answered back in his own way with legal action, announcing that he is suing the
television channels as well as Tvoi Den and its web site Lifenews.ru.

Rather aptly, Channel One thought this week would be a good time to launch a show
parodying the news, called “Yesterday Live,” in an apt comment on Russian television news’
tendency not to risk using real live footage.

The show, which picked new faces from the student comedy show “KVN,” or “Club of the
Merry and Inventive,” had sketches parodying news anchors, reporters and film critics.
Unfortunately, most of the gags were pretty lame. The most topical was a joke that Muscovites
saved “up to S800 million on makeup per day” by wearing face masks during the smog.

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2010/09/16/in-the-spotlight-yury-luzhkov-a1509



