
Luzhkov, Backed by Party, Hangs On
By Nikolaus von Twickel

September 14, 2010

Mayor Yury Luzhkov delivering a speech during the Moscow regional session of United Russia held
Tuesday. Alex Aminev

Mayor Yury Luzhkov defiantly fought back against an unprecedented smear campaign on
state television Tuesday, promising that he would not resign.

“I do not fear those attacks and will fight,” he told a United Russia meeting in the capital.

The meeting voted unanimously to support Luzhkov, a powerful leader who has governed the
city since 1992.

Luzhkov suddenly became the subject of rare critical reports on the country’s major television
channels after sparring publicly with President Dmitry Medvedev last week.

The reports on NTV, Channel One and Rossia One mentioned massive corruption, nepotism
and Moscow’s miserable traffic, all long-standing allegations once ignored on the Kremlin-
controlled networks.

https://www.themoscowtimes.com/author/nikolaus-von-twickel


In his first public comments released earlier Tuesday, Luzhkov lambasted the broadcasts as
“dirt.”

“I tell you categorically: This is dirt, some sort of mush, collected solely to attack the mayor,”
he told Ren-TV anchor Maria Maximovskaya in an interview Monday night, excerpts of which
were released Tuesday in a television news report titled “The Bell Tolls.”

Luzhkov said he would not resign because he had done nothing wrong. “To excuse yourself is
the wrong way to defend yourself in Russia. To start to excuse yourself means you are guilty,”
he said.

The mayor, who turns 74 next week, also offered a recalcitrant retort when Maximovskaya
asked him whether his billionaire wife, Yelena Baturina, 47, could have become the country’s
richest woman if she had not married him.

“My wife is a talented person. Everybody who has worked with her knows this. … She would be
even wealthier if she were not married to the mayor of Moscow,” he said.

Luzhkov and Baturina have rarely responded to journalists’ questions about her vast wealth,
preferring instead to sue the authors of critical reports.

Much smaller than the three major channels, Ren-TV is seen as a last haven for critical
television journalism, and Maximovskaya is regarded as being among the last critical news
anchors.

Notably, though, excerpts from the interview were posted on United Russia’s official web site.

The public bashing of Luzhkov widened Tuesday when A Just Russia leader Sergei Mironov
called for the mayor to resign and to be investigated.

Writing in his blog, Mironov, who also serves as speaker of the Federation Council, accused
Luzhkov of having lost “all sense of reality” because he did not immediately return from
vacation when Moscow was hit by toxic smog from wildfires last month.

“He was absolutely drawn away in his Austrian remoteness,” Mironov wrote, referring to
speculation that Luzhkov had been at his chalet in the Austrian ski resort Kitzbühel.

“It will be very bad for Moscow and the whole country if “A” isn’t followed by “B” — that is
Yury Luzhkov’s resignation,” he said.

Mironov also called for an investigation of the mayor and his wife to prevent “the emergence
of new Luzhkovs and Baturinas.”

He went on to attack United Russia for being complacent about Luzhkov: “Who are you folks:
guardians of the people as you like to call yourselves or skillful imitators who use the word
‘conservatism’ to hide the fact that you serve big private interests?”

Last year, United Russia adopted “Russian Conservatism” as its official ideology.

Speculation has been swirling about whose side United Russia would take in the conflict.

http://www.youtube.com/watch?v=rVS-AgvFJiw
http://sergey-mironov.livejournal.com/184027.html


Luzhkov is a founding member of the ruling party, headed by Prime Minister Vladimir Putin,
and has been credited for returning high election results in the capital.

State Duma Speaker Boris Gryzlov, United Russia’s No. 2 after Putin, said Tuesday that
Luzhkov had told him during a meeting the previous day that the television reports about him
were wrong. Gryzlov added that the party leadership was watching closely. “We exchanged
opinions about it,” he said.

Neither Gryzlov nor Putin openly mentioned Luzhkov at a party conference in Nizhny
Novgorod later Tuesday.

The official reason for the party meeting with Luzhkov was changes in the party’s city
leadership, Gryzlov said. On Monday, State Duma Deputy Yelena Panina was appointed new
party secretary, replacing Yury Karabasov, the party said on its web site. Karabasov, 71,
resigned last week for personal reasons after serving eight years, Prime-Tass reported.

The Moscow meeting greeted Luzhkov in true Soviet Communist style — with standing
ovations — when he walked in, the GZT.ru news portal reported.

A subsequent resolution, published on the party’s Moscow branch web site, seemingly
attacked Medvedev by saying the campaign against Luzhkov was “initiated by those for whom
immediate political interests were more important than the country’s modernization and
aimed at destabilizing the political situation in Moscow and the whole country in the run-up
to the coming elections.”

Medvedev has championed modernization over the past months, but it remains unclear
whether he will stand for re-election in 2012.

Medvedev, meanwhile, celebrated his 45th birthday in Sochi and made no public comments
about Luzhkov. But his chief of staff, Sergei Naryshkin, defended the Kremlin’s position,
saying it was “normal” to replace aging regional leaders.

“The policy of rotating staff is the president’s prerogative,” Naryshkin told reporters in
Novosibirsk when asked whether Moscow could expect a leadership change, Interfax reported.

He noted that 25 governors have been replaced in the last 2 1/2 years.

Medvedev took office in May 2008. He is not a member of United Russia.

Baturina released a glowing congratulatory statement for Medvedev’s birthday. “Your many
years’ experience in the higher echelons of power, your commitment to the country and your
significant achievements as president have given you the reputation of a strong and wise
leader,” said the statement published on the web site of her real estate company, Inteko.

No congratulatory statement from Luzhkov was released.

Meanwhile, the number of defamation suits filed by Luzhkov and Baturina is growing daily.

Ekho Moskvy editor Alexei Benediktov said Tuesday that the radio station and other media
outlets had been notified that the mayor was suing them for mentioning a report that claimed

http://zaointeco.ru/index.php?s=27&rid=130


Luzhkov had allocated twice as much money for his bees than for Muscovites suffering from
last month’s smog.

Luzhkov is also suing the Tvoi Den tabloid and a Tvoi Den journalist who authored a story
citing the Lifenews.ru web site, Benediktov told Interfax. Lifenews.ru, which belongs to the
same publisher as Tvoi Den, first published the story in August, together with scans of what it
said were Luzhkov’s orders.

The reports appeared to drastically simplify the scanned orders, which only showed that
Luzhkov had signed off on 105 million rubles ($3.4 million) to send disabled and elderly
Muscovites to health sanatoriums after the smog and 256 million rubles to finance a city-
owned agricultural company that produces honey, among other foodstuffs.

Under Russian media law, republishing potentially libelous remarks from other media sources
is equal to quoting such remarks directly.

Luzhkov slammed the bee reports at the United Russia meeting. “Can you imagine an idiotic
mayor earmarking 200 million for bees and only half that amount for people with
disabilities?” he said, Interfax reported.

“Yes, I am involved in beekeeping. It’s interesting,” he added. “But I don’t need state funds
for it.”

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2010/09/14/luzhkov-backed-by-party-hangs-on-a1430

http://www.lifenews.ru/news/35625

