¢ Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Internet Editions of Crimean Tatar
Newspapers Disappearing

By Paul Goble

January 31, 2010

The Moscow Times

VIENNA &mdash Prior to the rise of the Internet, many students of minority nationalities
often found themselves in the position of those interested in medieval heresies: The only
information about them most of the time was provided by media outlets that reflected
the views of their larger and more powerful opponents.

The Internet appeared to provide a way out of this dilemma. Given the relatively low cost
of putting up a site, many groups were suddenly in a position to communicate their news
and perspectives to far more people than ever before. And many students of these
communities felt that they had entered a golden age.

But not everything has worked out as many had hoped. On the one hand, there has been

an explosion of websites, often providing the kind of information no one could have dreamed
earlier of obtaining, but if many were launched, few sites continued to be updated for long,
limiting their value to those seeking to trace what is going on.


https://www.themoscowtimes.com/author/paul-goble

And on the other, both because so many sites were so short-lived and because some of them
were so parochial or tendentious, the most important of these sites were those of local
newspapers, not only because they often reflected higher journalistic standards but also
because they appeared regularly over a significant period of time.

Now, however, many of these newspapers are going off line, the victims of the coming
together of three factors: First, the impact of the economic crisis on the financial well-being
of media outlets of all kinds, few of which have yet figured out how to make a profit on their
Internet publications without undermining the sale of their print versions.

Second, these problems are hitting media outlets directed at relatively small audiences
particularly hard. When they have only a few tens of thousands of potential readers, print
outlets cannot rely on sales or advertising but must depend on backers, many of whom first
try to cut off all ""extra' expenses such as Internet operations before pulling the plug entirely.

And third, as important as these newspaper sites are to those who use them, the number
of visitors to these outlets is often quite low, making them less potentially profitable than
other websites. Consequently, the golden age of Internet newspapers for minority
nationalities in the former Soviet space may be ending before it really began.

Just how serious this trend may be for those who care about these groups is suggested

by Mubeyyin B. Altan of the U.S.-based Crimean Tatar Research and Information Center
in a remarkable and moving post yesterday on Yahoo's Crimea-L list entitled "First Went
'Yani Dunya' and Then ..." (crimea-1@yahoogroups.com)

Altan recalls that in 1971, he and other Crimean Tatar émigrés were able to subscribe to Lenin
Bayragi, the only Crimean Tatar newspaper in Soviet times. Although "strictly controlled"

by the Uzbek SSR Communist Party, it was the emigration's "lifeline" to the Crimean Tatars
in exile in Central Asia.

At the end of Soviet times, ''Lenin Bayragi" moved along with so many Crimean Tatars back
from Central Asia to Crimea where it continued to come out under the title Yani Dunya.
Unfortunately, Crimean Tatars in the US couldn't subscribe to it, but Altan and his friends
treasured the copies that they or their relatives and friends were able to acquire and send
them.

But several years ago, Yani Dunya launched an online edition, allowing the diaspora in both
the West and Central Asia to stay '"connected to Crimea." This "magical" medium, he
continues, soon was exploited by other Crimean Tatar newspapers, both those in Crimean
Tatar like Kirim and those like Golos Krima in Russian.

Other Crimean Tatar outlets followed &mdash Qirim Haber Ajansi (QHA), which features
stories in English, Turkish and Russia and also streams television, and Avdet, the newspaper
of the Crimean Tatar National Mejlis. The future seemed bright for a people whose existence
many around the world had denied.

Unfortunately, Altan continues, "'the Internet magic did not last long for the semi-
independent Crimean Tatar newspapers, which [have been such a] significant source of news
and information on Crimea and on the Crimean Tatars'" both for members of that community



and for those who want to know about them.

"One by one," he laments, '""the Crimean Tatar newspapers [have dropped] their Internet
publications." Yani Dunya put up its last electronic version in April 2009; then the web
version of Kirim stopped at the end of June 2009; and in December, the Russian-language
Golos Krima ceased to appear online, '"mainly because of financial difficulties."

QHA reports that another Internet newspaper, Kirim Ahvali, has been launched to provide
information about the work of the Kurultay Rukh political group, Altan says. That is welcome
news if indeed the new outlet fills the information gap left by the online demise of the others.

The death of a newspaper is always a tragedy, but the demise of Internet papers from places
like Crimea is an even greater one, not only because of the continuing crisis there but also
because it serves as a warning to those who believed that the Internet would change
everything by giving those who had been kept silent a way of speaking to the world.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2010/01/31/internet-editions-of-crimean-tatar-newspapers-disappe
aring-a35086



