
Conviction of Activist Who Protested
Baptism of Tatar Infants Decried
By Paul Goble

April 27, 2009

  About this blog

https://www.themoscowtimes.com/author/paul-goble


Window on Eurasia covers
current events in Russia
and the nations of the former
Soviet Union, with a focus
on issues of ethnicity
and religion. The issues covered
are often not those written about
on the front pages of newspapers.
Instead, the articles
in the Windows series focus
on those issues that either have
not been much discussed or
provide an approach to stories
that have been. Frequent topics
include civil rights, radicalism,
Russian Islam, the Russian
Orthodox Church, and events
in the North Caucasus, among
others.

Author Paul Goble is a longtime
specialist on ethnic and religious
questions in Eurasia. Most
recently, he was director
of research and publications
at the Azerbaijan Diplomatic
Academy. He has served
in various capacities in the U.S.
State Department, the Central
Intelligence Agency
and the International
Broadcasting Bureau as well as
at the Voice of America and Radio
Free Europe/Radio Liberty
and at the Carnegie Endowment
for International Peace. He writes
frequently on ethnic and religious
issues and has edited five
volumes on ethnicity and religion
in the former Soviet space.

Last Friday's conviction in a Naberezhny Chelny court of a Tatar activist who had spoken out
against the baptism of Tatar infants by a Russian Orthodox priest without the permission
of their parents or guardians has sparked protests from the Tatar Social Center (TOTs) as well
as from human and religious rights groups elsewhere.

On Friday, the court found TOTs leader Rafiz Kashapov guilty of provoking interethnic
and inter-religious hostility (under Section 1 of Article 282 of the Russian Criminal Code)
for his article "No to Christianization!" in which he protested the baptism of infants of Tatar
nationality, a traditionally Muslim people, and gave him a suspended sentence of 18 months.

The article appeared on Kashapov's blog shortly after a Russian Orthodox priest baptized
the children on January 16th of this year without the knowledge or agreement of their parents.
His article led to protests in several cities of Tatarstan, and his blog was subsequently
suppressed by the authorities.



Now, following Kashapov's conviction and protests by several rights groups, his own Tatar
Social Center has issued an appeal to human rights groups, social and political organizations,
and the media of Tatarstan and Russia, denouncing this action and demanding that
the authorities reverse course.

It is a measure of the extent to which the Russian government is in control of the media that
the appeal has so far appeared only on other blogs &mdash see, for example, the complete
text here &mdash or on websites hosted beyond the borders of Russia.

The declaration, signed by A.Sh. Zalyalutdinov, the chairman of the regional TOTs Assembly,
and M.A. Shakirova, the secretary of that group, provides a remarkable portrait
of the increasingly frequent misuse of Russia's anti-extremist laws and also the increasingly
frequent cases of official and especially judicial malfeasance in the country.

After outlining the history of Kashapov's own protest, the declaration states that
the investigation of his case occurred "with crude violations of the law," including moves
by officials that prevented the accused attorneys from gaining access to information gathered
by the government.

The trial itself, the declaration continues, was "closely controlled by the Moscow FSB
and the court was subject to strong pressure from the prosecutor." Moreover, the court's
decision reflected only the testimony of "experts" from Moscow and Kazan because the judge
refused to consider "the declarations of independent experts" that were offered by Kashapov.

Both the facts of the case and these violations of judicial procedure, the authors
of the declaration say, provide the basis for contending that "the sentence of the court is both
without foundation and illegal." They say that lawyers for the accused will appeal the decision
to the Supreme Court of Tatarstan.

"Many human rights activists, public figures and journalists," the declaration continues, not
only in Tatarstan and Russia but in foreign countries, "have raised their voices in defense
of Rafiz Kashapov, an important public figure who has stood up for the rights and interests
of the Tatars and other peoples."

"We express our deep gratitude to them!" the appeal concludes, especially since some
of them, like Ulyanovsk journalist Sergey Kryukov, have themselves become the object
of Russian government persecution as a result. Kryukov's location at the present time,
the appeal notes, is unknown.

The Kashapov case, as tragic as it is for him and the Tatars, highlights two more widespread
problems in the Russian Federation, both of which have been well-documented in recent
times. Firstly, Russian courts, as Moscow statistics show, are ever more willing to convict
anyone the regime brings charges against.

And secondly, the Russian government, for all the talk about "a thaw" under Dmitry
Medvedev, appears to be increasingly willing to control reporting about what is actually going
on, either by taking down websites, as in Kashapov's case, or by directly corrupting

http://blogs.mail.ru/mail/hamm77/38E6454E2B52C97F.html
http://mariuver.wordpress.com/2009/04/28/sud-kashapovym/#more-7976
http://www.vestnikcivitas.ru/pbls/650
http://www.russiamediamonitor.com/News.html


journalists.

In Soviet times, the Western media could be counted on to report such things, but
unfortunately, their interest in doing so for whatever reason has declined. And as a result,
those who do notice such abuses in Russia, especially beyond Moscow's ring road, have
a special obligation to try to bring them to the attention of others.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2009/04/27/conviction-of-activist-who-protested-baptism-of-tatar-i
nfants-decried-a34986

http://www.russiamediamonitor.com/News.html

